Szeretettel köszöntelek a minőségi újságírás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Ha eleged van a trehányul megírt buta cikkekből, az interjúk ostoba kérdéseiből, semmitmondó adatok eseménykénti közléséből, akkor csatlakozz! Mutassuk meg, mi a kapott tartamoknál igényesebbek vagyunk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
minőségi újságírás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a minőségi újságírás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Ha eleged van a trehányul megírt buta cikkekből, az interjúk ostoba kérdéseiből, semmitmondó adatok eseménykénti közléséből, akkor csatlakozz! Mutassuk meg, mi a kapott tartamoknál igényesebbek vagyunk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
minőségi újságírás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a minőségi újságírás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Ha eleged van a trehányul megírt buta cikkekből, az interjúk ostoba kérdéseiből, semmitmondó adatok eseménykénti közléséből, akkor csatlakozz! Mutassuk meg, mi a kapott tartamoknál igényesebbek vagyunk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
minőségi újságírás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a minőségi újságírás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz Ha eleged van a trehányul megírt buta cikkekből, az interjúk ostoba kérdéseiből, semmitmondó adatok eseménykénti közléséből, akkor csatlakozz! Mutassuk meg, mi a kapott tartamoknál igényesebbek vagyunk!
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
minőségi újságírás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Így képzeljük Mongóliát, azt a vidéket, ahol az emberek többsége 1921-et
megelőzően hasonló gazdasági és társadalmi viszonyok közt élt, mint mi
100-1200 évvel ezelőtt. Ahová Julianus barát, Kőrösi Csoma Sándor és
több magyar kutató is elindult, hogy fellelje őseinket, vagy legalább
elődeink földbe rögzült lábnyomát. Bőven gyalogolhattak, hiszen az
egykor a világ legnagyobb birodalma ma is tizenhétszer nagyobb
hazánknál, és a velük ritkán szembe jövőt nem engedhették tovább
információkérés nélkül, mivel ezt az óriási területet kevesebben lakják,
mint Budapestet.
A XIII. század második felében Dzsingisz kán unokája, Kubiláj a világ
leghatalmasabb birodalmává tette, ma - leggazdagabb területeitől
megfosztva - területének és lakosságának mintegy kétharmada került
határain kívülre. Jelenleg Oroszország és Kína közt fekszik, így is
közel 1,5 millió km2-en. Területének többsége a Csendes-óceán szintjétől
több mint 1000 méterre emelkedik ki, ezért még a több ezer méter magas
hegyek sem tűnnek olyan hatalmasnak. A kétféle időzónájú területen
többféle természeti övezet is meghúzódik; a szibériai tajga mellett a
ligetes pusztai övezet és a félsivatagos területek is jól megférnek,
ráadásul még a Góbi-sivatagnak is 33-féle arcát különböztetik meg, benne
értékes ásványokkal és arannyal.
A mongol népek 5 000 000-an is vannak, de többségük az anyaországon
kívüli területeken él. A lakosság ¾-e a halha nyelvet beszéli, de néhány
elszigetelten élő archaikus népcsoport még a Dzsingisz kán korában
beszélt nyelvet őrizte meg. Annyi azonban bizonyos, hogy közel 300 rokon
szavunk van. Ilyen a bátor-bátor, gar-kar, szahhal-szakáll, teme-teve,
erdem-érdem, balt-balta, cereg-sereg, ihhir-iker, bjaru-borjú,
tenheleg-tengely, üné-ünő, arszlan-oroszlán, savar-sár, sar-sárga,
gölög-kölyök, tódok-túzok, bevneg- köpönyeg, bev-kép, dzsima-gyümölcs.
Ezeket a közös szavakat az erdélyi születésű nyelvzseni, Bálint Gábor
1873-ban gyűjtötte Urgában, munkáját pedig hazatérve ki is adta
"Párhuzamok a magyar és a mongol nyelv terén" címmel, hogy bizonyítsa a
két nyelv rokonságát. Nem osztatlan sikerrel. Ám annál érdekesebbnek
tűnt Vámbéry Ármin ázsiai barangolása, kinek erről szóló könyvét tíz
nyelvre is lefordították. gr.Széchenyi Béla pedig Stein Auréllal együtt
fedezte fel a híres tunhuangi Ezer Buddha Barlangtemplomokat az
északnyugat-kínai Kanszu tartományban. Föld- és vízrajzi, gazdasági és
etnográfiai területen pedig Almásy György ornitológus végzett értékes
munkát, míg Ligeti Lajos mongolos jövevényszavainkról szóló munkája máig
egyedülálló.
Ők is rendszerint megemlítették, és azóta sincs olyan útleírás, mi
figyelmen kívül hagyná a mongol utak mentén látható áldozati helyeket,
az obókat. Az igen változatos halmok hol csupán egyszerű kőrakások, hol
nagy becsben tartott autóalkatrészek, gumik gyűjteménye, melyek a hely
szellemének nyugalmát őrzik, és amit senki nem merne megbolygatni,
különösen veszélyes hágók tetején. Az obók rendszerint a mongolok
színével, kék szalaggal vannak átkötve, mely szín az állami zászlón is
megtalálható, ahol két piros mező fog közre egy kék sávot. A zászló bal
oldalán a mongolok állami jelképe, a függetlenséget szimbolizáló
szojombó jel található, melyet - a legenda szerint - Dzanabadzar, a
XVII. században élt egyházfő alkotott. A több elemből álló jel
tartalmazza a múltat, jelent, jövőt szimbolizáló háromnyelvű tüzet,
alatta az apát és anyát jelölő napot és holdat, valamint a
becsületességet és integritást jelképező háromszöget és téglalapot,
melyek az eget és a földet is mutatják. A jeleket lezáró két oszlop
pedig a barátság jelképe.
Ebből is kitűnik, hogy mint ahogy az eurázsiai népek többsége, így a
mongol pásztorok is évszázadokon keresztül az ősi, természeti erőkben
hittek. Az ország északi, tajgás vidékén ez még ma sincs másként, a
többi országrészben azonban az ősi hitvilág (sámánizmus) már keveredett a
budhizmussal. A mongol buddhizmus a tibeti irányzattal áll rokonságban,
talán nem is árulunk el nagy meglepetést azzal, hogy mongol hatásra
tartjuk számon a dalai lámákat, Tibet pedig az irodalmat és a
képzőművészetet határozta meg a mongolok életében. Közös történetük
onnan ered, hogy még 1578-ban Altan kán birtokán látta vendégül a sárga
hitű tibeti rend, a Gelukpa főlámáját, akinek ünnepélyesen a dalai
(tenger) címet adományozta. Az így dalaivá vált első láma, Szönam Gyaco
pedig minden mongolok császárának, nagykánnak ismerte el Altant, akinek
unokája később a negyedik dalai láma lett, míg egy másik nagy kán,
Abataj unokája pedig az első mongóliai élő isten főpap, a dalai és a
pancsen láma után a harmadik az egész lámaista hierarchiában.
Ezen az egyedülálló természeti adottsággal, különleges növény-és
állatvilággal rendelkező, mintegy másfél millió négyzetkilométeres
területen még most is találhatunk érintetlen tájakat, múlt emlékét
csendesen őrző vidékeket. Magunkénak érezhetjük, hiszen talán ide
nyúlnak gyökereink, de más népek is magukénak érzik ezt a vidéket, ahol
az arra járót még ma is nagy kalandok várhatják, istenek és szellemek
óvhatják lépteit.
Csomós Éva
Kelet Kapuja
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A gondolatok ura - India
Nippon - Japán
Szentpétervári kalandozás a Néva mentén
Illatos Kelet -Kelet fűszerei